4 tips om je als leidinggevende beter te voelen

Als leidinggevende valt het vaak niet mee om positief te blijven; vele zaken gaan je goed af, maar de meeste leidinggevenden lopen ook veel teleurstellingen op. Hoe houd je je zelf in balans?

 

Wat je als leider nodig hebt is: passie, enthousiasme, moed en …


Pesterijen op de werkvloer en negatieve gevoelens herkennen

Helaas komen pesterijen zeer regelmatig voor in organisaties. Dit kan variëren van negeren, roddelen, tot daadwerkelijk door diverse acties door het werk en het leven van een collega onmogelijk te maken.  


Je werk: oplader of afbrander?

 Burnout wordt nog steeds gezien als een typische werkgerelateerde ziekte.

Maar opbranden is altijd het gevolg van een samenspel van factoren, waarbij de individuele draagkracht en het karakter bepalend zijn hoe iemand de organisatie en omstandigheden in het werk ervaart. Toch is wel duidelijk …


Liever geen gedoe, bang voor verschillen!?

Mijn ervaring, ik zie het om mij heen, is dat leidinggevenden, managers en bestuurders liever geen gedoe willen. Medewerkers mogen wel even zeuren of dwars zijn, maar dan moet het ook weer klaar zijn. Leiders  willen het liefst de verschillen ontkennen. Allemaal lastig en geen gezeur alsjeblieft.


4 hulpregels om te onderhandelen

 

Onderstaande regels kunnen helpen om een onderhandeling goed te laten verlopen.

Bij een voortdurende relatie of beëindiging van een relatie is het belangrijk dat de onderhandelingen op een voor beide partijen bevredigende manier wordt afgerond. Men wil de ander …


Onderhandelen om iets gedaan te krijgen

Of je nu wilt of niet, het leven bestaat uit onderhandelen. Iedereen onderhandelt elke dag wel ergens over. Onderhandelen is een elementair middel om iets van anderen gedaan te krijgen.
Het is tweezijdige communicatie, gericht op het bereiken van een …


10 regels voor en goed gesprek

Van de week liep ik er weer tegenaan dat een gesprek tussen leidinggevende en medewerker bij beiden frustratie achter had gelaten. 
Hoe komt dat nu, zo vragen zij zich af. Ik pleit altijd voor een goede voorbereiding. Neem even 5 of 10 minuten de tijd om je voor te bereiden. 

 


Eenzaamheid in de organisatie

Veel mensen die in (met name) grote organisaties werken voelen zich eenzaam. 'Organisatie' verwijst naar hoe mensen in die organisatie dienen samen te werken, als één organisme.

 

Een organisatie is een …


Het belang van emoties in de mediation

Voor de mediator is het van essentieel belang om te begrijpen welke betekenis mensen aan gebeurtenissen geven. Juist de verschillen in interpretatie bepalen dat er een conflict is ontstaan.

Emoties kunnen ons inzicht geven over wie we zijn en ook met wie of wat we ons identificeren.
De identificatie zie ik …


Hervinden van de kracht van het individu en 'het helen' van de relatie met de ander

Op een bijeenkomst van de VMRU, Vereniging Mediators Regio Utrecht, een interessante boekbespreking gehoord. 'The promise of mediation R.Bush en J.Folger'. Het gaat over een aparte benadering/stroming van mediation, de Transformatieve mediation.
Een conflict wordt door hen beschreven als een crisis in de communicatie met elkaar.


  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • >
  • eind


  • 030 - 78 50 153
    info@elsenaarabc.nl
    Hugo de Grootstraat 13
    06 - 43 52 4003
    www.elsenaarabc.nl
    3581 XR Utrecht
    bank: NL82TRIO0198391595
    kvk: 30284738